Na het verbreken van een relatie komt er altijd een moment dat je op zoek gaat naar iemand anders. En vaak hoeft die persoon niet echt te voldoen aan de eisen die je normaal hebt. Je voelt je alleen, hebt behoefte aan iemand in jouw leven, en wilt graag weer de draad oppakken. We noemen dit ook wel de rebound relatie, oftewel de terugkaatsrelatie. De emoties van de vorige relatie springen nog alle kanten op, maar het liefst negeer je alle gevoelens en zoek je zo snel mogelijk iemand anders. Of je doet het puur en alleen om te zorgen dat jouw ex jaloers wordt, want ook daar wordt de rebound relatie vaak voor gebruikt.

Maar eigenlijk wil je een rebound relatie zo veel mogelijk voorkomen. Je settelt in de meeste gevallen voor iemand die niet bij jou past, maar om in ieder geval het gat dat je na de laatste relatie hebt op te vullen. En dat leidt in de meeste gevallen juist alleen maar tot meer problemen. Allereerst ga je niet goed met jouw gevoelens om. Dit betekent dat je ze diep wegstopt en er niet rationeel mee omgaat. Daarbij is het aangaan van een relatie om jouw ex jaloers te maken niet handig. Het werkt wellicht omdat de ander ziet wat hij/zij mist, maar het is geen goede manier om de relatie weer op te pakken. Daar is veel meer voor nodig.

Een rebound relatie voorkomen

De beste stap die je na een verbroken relatie kunt zetten is jezelf de tijd geven. Ondanks dat de gevoelens nog alle kanten opgaan, heb je tijd nodig om deze gevoelens een plek te geven. In de toekomst kan er nog van alles gebeuren; de relatie met jouw ex wordt weer hersteld of je komt niet meer bij elkaar. Maar zolang jij jezelf de tijd geeft, voorkom je dat je overhaaste beslissingen maakt – zoals een rebound relatie. Het lijkt een eenzaam bestaan en vooral de eerste paar dagen zal je er nog best wat emotionele problemen mee hebben. Maar naarmate de eerste dagen voorbij zijn, leer je op een andere manier naar de situatie te kijken.

Sluit jezelf niet op in een kamer, houd de Tinder-app nog even gesloten, en nodig niet gelijk alle potentiƫle partners in jouw Whatsapp-lijst uit om thuis te gaan Netflixen en chillen. Besteed eerst wat meer tijd met jezelf, zoals Exterug.nl aangeeft. Ga even een drankje doen met een vriend of vriendin, maar houd het vooral rustig. Blijf actief sporten, pak hier en daar een moment om te mediteren, en probeer ook tijdens het werk wat minder stress te ervaren. Het brein heeft wat tijd nodig om het gemis van de ex-partner te verwerken.